Bloukrans Bungee Jump

Bloukrans Bungee Jump

Ik sprong een 216 m diepe afgrond tegemoet met enkel een elastiek aan mijn voeten. Tot een uur geleden verklaarde ik iedereen voor gek die dat deed en nu sprong ik zelf. “Deze kans komt nooit meer voorbij. Je gaat eeuwig spijt krijgen als je het niet doet” Die stem in mijn hoofd heeft mij doen springen. Daarnaast voelde ik een enorme nieuwsgierigheid naar deze ervaring. Ik voelde een energie in mij loskomen die sterker was dan mijn angst.  Als het om pure adrenaline gaat, is er bijna niets dat mijn Bloukrans-bungeejump overtreft. Behalve het opzeggen van mijn baan om voor mijzelf te beginnen.

Graag deel ik 8 tips die mij hebben geholpen deze sprongen te maken, ervan te genieten en er succesvol in te zijn.

Tip 1: “Slow down brother”, luister naar jezelf en volg je gevoel!
Als je al langer niet gelukkig bent met wat je doet en het gevoel hebt dat je vast zit. Luister naar die stem in je hoofd en je gevoel die proberen je iets duidelijk te maken. Het is genoeg geweest, doe er iets aan! Niemand anders kan iets aan de situatie veranderen, alleen jij. Hak die knoop door, stel jezelf een doel, ga ervoor!

Tip 2: Kom uit je comfort zone!

Draai niet langer om datgene waar jij enorm nieuwsgierig naar bent en wat jouw energie geeft. Ga het onderzoeken, ga informatie verzamelen, ga met mensen praten die bereikt hebben wat jij zou willen bereiken. Hoe zijn ze daar gekomen? Wat zijn hun tips aan jou?  Dit kan zulke leuke gesprekken en nieuwe contacten opleveren waar zo maar ineens een mooie ingang of kans uit voort kan komen.

Tip 3: Herken je kans als die zich voor doet en grijp hem!
De kans komt vaak uit een hoek waar jij hem nooit had verwacht. Vaak zomaar in een gesprek of op een onverwacht moment. Herken de kans, spreek hem uit, pak hem aan. Ook als je denkt dat je er niet klaar voor bent! Onderzoek je vragen en belemmeringen maar blijf niet hangen in het onderzoek en de voorbereiding. Een plan van aanpak is goed maar sla niet door in de details. Als het echt klopt voor je gevoel. Haal diep adem en spring! Onderweg kun je nog anticiperen, bijsturen en bijleren. Die kans grijpen kan de eerste stap zijn om je uiteindelijke doel te bereiken.

Tip 4: Stel haalbare subdoelen
Kleine stappen zorgen ervoor dat je steeds weer kleine succesjes kunt vieren of dat je makkelijk kunt bijsturen als het tegenzit. Geniet van het moment dat het goed gaat, leer van de momenten dat het niet gaat zoals je wilt.

Tip 5: Zorg dat je supporters hebt
Zorg dat je mensen om je heen hebt met wie je kunt sparren en klankborden. Die weten wat je doel is, wat je subdoelen zijn en wat jouw valkuilen zijn. Zij kunnen jou alert maken als je te veel doorschiet, je stimuleren als je verslapt of even van koers af raakt en je opvangen als het even tegenzit.

Tip 6: Zorg voor een goed vangnet
Wat is jouw vangnet als jouw grootste angst uitkomt. “Ik kan altijd nog.., dan ga ik desnoods…”, Zorg dat je je financiële zaken op een rijtje hebt. Waar kan je op terugvallen in het ergste geval en voor hoe lang? Dit geeft rust en geeft je ook een tijdskader.

Tip 7: Leer te focussen, blijf bij jezelf
Bij angst en onzekerheid of als je afgeleid raakt door wat anderen doen; Vertrouw op jouw veerkracht en de hulpbronnen om je heen en in jezelf. Laat je niet afleiden door je te breed te richten en alles te willen. Durf te kiezen, durf te focussen op datgene wat jij echt wil en waar jij echt goed in bent. Vraag eens aan je collega’s, vrienden, familie wat zij nou zo uitzonderlijk of noemenswaardig aan jou vinden.

Tip 8: Zoek de balans, geniet ervan als die er is
Gun jezelf om af en toe afstand te nemen van alles. Pak je rust als dat kan. Want die is weer weg voordat je het weet. Het leven is continue zoeken naar de juiste balans. Een proces van bereiken van grote hoogten, genieten van mooie momenten, maar ook diepe dalen. Geef je over aan deze kadans.

De bungee jump:
“One, two, bungeeeeeeee” en dan spring ik bij mijn volle verstand van de richel de ravijn in. Angst giert door mijn hele lijf. Ik zie en hoor niks, ik voel alleen een enorme angst en kan niet anders dan mijn longen uit mijn lijf schreeuwen. Mijn longen zijn leeg maar het elastiek is lang. Dan staat het elastiek eindelijk op spanning en veer ik weer terug omhoog. Aah dat voelt goed! Dan een heerlijk moment van gewichtloosheid. En weer donder ik eigenlijk totaal onverwacht die diepte in. Shit, ik ga dus nog een paar keer stuiteren! De angst slaat weer toe! Zeker nu ik weet hoe het voelt. Verzetten heeft geen zin. Dus dan maar overgeven en focussen op wat er gaat komen en bij mijzelf blijven. Hoe gaaf is dit! Ik heb mij nog nooit zo groot en klein tegelijk gevoeld. Ik doe dit gewoon alleen, ik doe het, dus ik kan het! De angst maakt langzaam plaats voor kracht en vertrouwen. Uitgestuiterd hang ik stil onderste boven. Weer zo’n moment waaraan ik mij moet overgeven. Dan komt een mannetje (te) langzaam naar beneden om mij los te koppelen en mij naar boven te takelen. Hij zegt: “You are a real screamer, it’s been a while since we had such a screamer!”

Wie ben ik: In 2015 besloot ik mijn vaste baan als loopbaancoach op te zeggen en als zelfstandig loopbaancoach verder te gaan.  Ik coach en train mensen die op zoek zijn naar een andere baan, willen ontwikkelen en groeien in hun rol, effectiever willen functioneren, juiste keuzes willen maken en meer uitdaging en plezier zoeken in hun werk.

DelenDelen op LinkedinDelen op TwitterDelen op FacebookDelen op GooglePlusDelen op Pinterest